Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
25-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Gatwick: Rząd UK zatwierdza projekt budowy drugiej drogi startowej
fot. Gatwick Airport
Lotnisko Gatwick uzyskało zgodę rządu Wielkiej Brytanii na budowę drugiej drogi startowej. Nowy pas ma zwiększyć przepustowość portu lotniczego o 100 tys. lotów rocznie, stworzyć 14 tys. miejsc pracy i wygenerować 1 mld funtów aktywności gospodarczej. Wartość tej rozbudowy szacuje się na 2,2 mld funtów.

Brytyjska minister transportu Heidi Alexander poinformowała o zielonym świetle dla budowy drugiego pasa startowego na lotnisku Gatwick, prywatnie finansowanej inwestycji o wartości 2,2 mld funtów, mającej na celu zwiększenie przepustowości, poprawę połączeń i wzrost gospodarczy.

W ramach planu dotychczasowy pas startowy lotniska zostanie przesunięty o 12 metrów na północ, co umożliwi jego eksploatację równolegle z drugim nieco krótszym pasem, który będzie przeznaczony tylko dla samolotów wąskokadłubowych. Po wykonaniu tego projektu oczekuje się, że zwiększy on liczbę lotów o 100 tys. rocznie (do 380 tys.), stworzy 14 tys. nowych miejsc pracy i wygeneruje dodatkową aktywność gospodarczą o wartości nawet 1 mld funtów.

Plany inwestycji zawierają także rozbudowę obu terminali pasażerskich lotniska Gatwick. Dzięki temu przepustowość ich wzrośnie do prawie 80 mln podróżnych rocznie. Włodarze lotniska planują także modernizację prowadzących na lotnisko dróg. Chodzi o budowę nowego wiaduktu nad rondem przy terminalu południowym i rozbudowę ronda przy terminalu północnym.

Kamień milowy dla rozwoju lotnictwa w Wielkiej Brytanii

Źródła rządowe określiły zatwierdzenie projektu jako „oczywiste” dla wzrostu gospodarczego, a urzędnicy sugerują, że nowy pas startowy może zostać oddany do użytku do 2029 r. Decyzja ta jest następstwem zmian w pierwotnym wniosku Gatwick, uwzględniających obawy dotyczące ograniczenia hałasu i dostępu do transportu naziemnego. Nowe cele zachęcą więcej pasażerów do podróżowania środkami transportu publicznego, chociaż nie oczekuje się, że te zobowiązania dotyczące „podziału środków transportu” będą prawnie wiążące.

Mieszkańcy dotknięci dodatkowym hałasem otrzymają wsparcie finansowe, obejmujące zarówno modernizację nieruchomości, np. poprzez montaż potrójnych szyb, jak i pokrycie kosztów pośrednictwa przy sprzedaży nieruchomości oraz opłat skarbowych dla osób decydujących się na przeprowadzkę. Kolejnym wymogiem tej inwestycji jest osiągnięcie poziomu ponad 54 proc. podróżnych, którzy wybiorą transport publiczny w dotarciu na lotnisku.

Równowaga między rozwojem a zobowiązaniami środowiskowymi

Chociaż projekt może spotkać się z oporem ze strony organizacji ekologicznych, urzędnicy uważają, że plany są solidne pod względem prawnym. Rząd podkreślił, że rozbudowa musi pozostać zgodna z prawnie wiążącymi zobowiązaniami klimatycznymi Wielkiej Brytanii i budżetem emisji dwutlenku węgla.

- Minister transportu wyraził zgodę na rozbudowę lotniska Gatwick. Biorąc pod uwagę ograniczenia przepustowości hamujące rozwój biznesu, handlu i turystyki, jest to oczywisty krok w kierunku wzrostu gospodarczego - poinformowała strona rządowa.

Reakcja polityków

Opozycja również z zadowoleniem przyjęła tę decyzję. - Jeśli zostanie to zrobione przy zastosowaniu rozsądnych środków łagodzących, będzie to istotny krok w kierunku pobudzenia wzrostu gospodarczego, poprawy połączeń komunikacyjnych i wzmocnienia pozycji Wielkiej Brytanii na arenie międzynarodowej. Ale powiedzmy sobie jasno, ta decyzja powinna była zostać podjęta już kilka miesięcy temu - powiedział Richard Holden, sekretarz ds. transportu w gabinecie cieni.

W związku z niepewnością co do planów rozbudowy lotniska Heathrow, projekt budowy drugiego pasa startowego w Gatwick sprawia, że drugie co do wielkości lotnisko w Londynie będzie odgrywać większą rolę w zaspokajaniu rosnącego popytu na podróże lotnicze, wspierając ambicje Wielkiej Brytanii w zakresie połączeń komunikacyjnych, turystyki i handlu.

Warto przypomnieć, że w sierpniu lotnisko Heathrow przedłożyło plany budowy trzeciego pasa startowego w ramach inwestycji o wartości 49 mld funtów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków: Przebudowa i rozbudowa terminalu w kierunku zachodnim T6

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Przebudowa i rozbudowa terminalu w kierunku zachodnim T6

inf. pras. 19 września 2025

Plany rozbudowy lotniska Heathrow będą kosztować 49 mld funtów

Infrastruktura i lotniska

Chicago: Rozpoczyna się budowa pirsu D (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Zaglądamy na teren rozbudowy Portu Lotniczego Wrocław (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Rozbudowa Lotniska Chopina. Otwarto koperty w przetargu

Infrastruktura i lotniska

Londyn-Gatwick: 41 mln pasażerów i 315 mln funtów zysku

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Kraków: Przebudowa i rozbudowa terminalu w kierunku zachodnim T6

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Przebudowa i rozbudowa terminalu w kierunku zachodnim T6

inf. pras. 19 września 2025

Plany rozbudowy lotniska Heathrow będą kosztować 49 mld funtów

Infrastruktura i lotniska

Chicago: Rozpoczyna się budowa pirsu D (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Zaglądamy na teren rozbudowy Portu Lotniczego Wrocław (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Rozbudowa Lotniska Chopina. Otwarto koperty w przetargu

Infrastruktura i lotniska

Londyn-Gatwick: 41 mln pasażerów i 315 mln funtów zysku

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij